Inschrijven Handelsregister en aanmelden Belastingdienst

Iedere onderneming in Nederland moet zich inschrijven in het Handelsregister bij de Kamer van Koophandel (KvK). Dat geldt voor een rechtspersoon zoals een besloten vennootschap, naamloze vennootschap, vereniging of stichting. En voor een samenwerkingsverband zoals een maatschap of vennootschap onder firma. Het geldt ook voor een eenmanszaak. Voor de inschrijving in het Handelsregister betaalt u een eenmalige inschrijfvergoeding van € 50.

Moet u zich aanmelden bij de Belastingdienst?

Als u uw onderneming inschrijft in het Handelsregister, geeft de KvK uw gegevens door aan de Belastingdienst. U hoeft zich dus niet apart aan te melden bij de Belastingdienst.

Welke nummers krijgt uw onderneming?

Na uw inschrijving in het Handelsregister krijgt u een KvK-nummer. Als rechtspersoon of samenwerkingsverband krijgt u daarnaast een Rechtspersonen en Samenwerkingsverbanden Informatienummer (RSIN). Bestaat uw onderneming uit meerdere vestigingen? Dan krijgt elke vestiging een uniek vestigingsnummer van 12 cijfers. U ontvangt van de Belastingdienst automatisch uw btw-nummer.

Start u een nieuwe onderneming?

Dan schrijft u zich in bij het Handelsregister. Dat kan vanaf een week vóór tot een week ná de start van uw onderneming. In de meeste gevallen moet u persoonlijk langsgaan bij het KvK-kantoor in uw regio. U kunt een afspraak online plannen. Start u een rechtspersoon? Dan regelt de notaris uw inschrijving.